30 مهر 1397

آیا وسواسی بودن ژنتیکی است؟

مولف: حاجی پروانه   /  دسته: دسته بندی نشده   /  رتبه دهید:
5

تا جایی که امکان دارد در افزایش خودباوری و اعتماد به نفس خود بکوشید و در این زمینه با مشاورین مشورت نمایید. یادتان باشد در زمان اضطراب خود را در قالب یک فرد با اعتماد به نفس تصور کنید مسلما در رفتار شما تاثیر گذار است.
 

جوانی 22 ساله هستم که لرزش دست دارم و این لرزش در میهمانی ها هنگام پذیرایی کردن و زمان های هیجانی شدن و ... بیشتر می شود. لطفا بفرمایید که علت لرزش دست هایم در این سن چیست؟

این لرزش دست شما ریشه اضطرابی دارد. اما باید توجه داشته باشید هر چه شما و اطرافیانتون بر این مسئله بیشتر زوم کنید این موضوع را تشدید کرده اید. توجه شما روی لرزش دستتون در هنگام انجام یک فعالیت موجب می شود تا عضلات دست منقبض تر شوند و همین امر لرزش را بیشتر و توان دست را کمتر کند.

لذا توصیه اکید داریم که در این مواقع ذهن خود را به موضوع دیگر معطوف کنید و عضلات خو درا شل و رها نگه دارید. اصلا  به این که ممکن است کاری را خراب کنید و یا دستتان بلرزد و یا از عهده کاری بر نیایید و ... فکر نکنید  خیلی آرام و راحت درجمع قرار بگیرید و بدون این که به لرزش فکر کنید حتما فعالیت هایی هم داشته باشید حتما پذیرایی شوید و حتما چیزی بخورید. البته تمرین شما ممکن است به مرور نتیجه بخش باشد اما بی توجهی شما به این علامت نقشی مهمی ایفا میکند. ضمن این که نقطه ضعف خود را بیان نکنید و از بیان آن توسط دیگران هم جلوگیری کنید. این مسئله باید به فراموشی سپرده شود تا خاموش گردد.

به مرور زمان با افزایش اعتماد به نفس شما این اضطراب درونی کاهش پیدا میکند. بنابراین تا جایی که امکان دارد در افزایش خودباوری و اعتماد به نفس خود بکوشید و در این زمینه با مشاورین مشورت نمایید. یادتان باشد در زمان اضطراب خود را در قالب یک فرد با اعتماد به نفس تصور کنید مسلما در رفتار شما تاثیر گذار است.

پس معطوف سازی ذهن به موضوع دیگر + تغییر تصورات ذهنی در مورد خود تکلیف شما برای بهبودی است.

البته دارو درمانی هم موثر است اما باید همراه با انجام تکلیف فکری  و شناختی شما باشد.

 

سه سال است که ازدواج کرده ام و همیشه نگران و عصبی هستم، نگرانی از نرسیدن به اهدافم در آینده، اتفاقات پیش رو، نگرانی از بارداری، خیانت همسرم و ... لطفا بفرمایید مشکلم چیست و چگونه حل می شود؟

وسواس های فکری شما را در نگرانی مداوم نگه میدارد و آرامش را از شما می گیرد. بنابراین باید با شیوه هایی این وسواس فکری را مدیریت کنید و از بین ببرید. 

مسلما این نوع افکار که همگی دارای ابهام و بدون ادله متقن هستند و در مورد آینده صدق می کنند هیچ یک نمی توانند منطقی باشند و فقط به دلیل نبود مشغله ذهنی مفید و ریشه های اضطرابی که در وجود شما هست هویدا می شود. 

شما باید برای اجتناب از این وسواس تا جایی که امکان دارد در طول روز برای خود هدفمند باشید و به فعالیت های مختلف مشغول شوید. باید برای ذهن خود چالش های مفید فراهم کنید تا ذهن مجبور باشد ناخودآگاه به آن بپردازد و از افکار وسواسی دور شود. علاوه بر این باید بیاموزید که صرفا نگران بودن و تنش داشتن موضوعی را حل نمی کند پس باید اولا نگرانی های از پیش شکل گرفته را مورد بی توجهی قرار داده و دوما به شیوه های پیشگیرانه فکر کرد.

مثلا سعی کنید برای حفظ محبت در خانواده و جلب همسرتان مهارت هایی را بیاموزید. سعی کنید پیش از تصمیم برای بارداری از نظر جسمی خود را تقویت کنید و از استرس دور باشید. سعی کنید اعتماد به همسر را در رفتار به او نشان دهید که خود، عامل مهمی برای حفظ سلامت روان است.

افکار وسواسی باید با تمرین متوقف شوند به این منظور باید در اولین لحظات که به ذهن شما خطور میکند متوقف شود . هر چه ذهن شما بیشتر درگیر این افکار شود و بیشتر برای شما تنش ایجاد شود شما بیشتر درگیر وسواس های متعدد و گسترده می شوید و روز بروز وسواس در وجود شما ریشه می دواند. 

بر استرس های خود غلبه کنید. اجازه ندهید در افکار تنش زا باقی بمانید. همواره بر افکار خود آگاهی داشته باشید و تنش را برطرف کنید. اگر به چرایی این اضطراب ها فکر کنید متوجه بی اساس بودن آن در لحظه شده و می توانید آن را کنترل کنید. مثلا فرض کنید اکنون با آگاهی از خود متوجه اضطراب می شوید. ابتدا علت آن را از خود سئوال کنید و سپس این علت را مورد سنجش و راستی آزمایی قرار بدهید و خلاصه آن را خاموش کنید. با تنفس های عمیق و شل سازی عضلات به رفع تنش در خود کمک کنید. ذهنیت های خود را به سمت موضوع های دوست داشتنی ببرید.

فعالیت های ورزشی مستمر داشته باشید. موضوع های نگران کننده را از ذهن خارح کنید و مورد بی توجهی قرار بدید. در نظر داشته باشید این استرس ها نه تنها مسئله گشا نیست که می تواند عامل مشکل باشد.

 اکیدا توصیه می شود معنویت را در فضای خانه بیشتر کنید که آرامش فراوانی را هم در محیط خانه و هم در وجود شما ایجاد خواهد کرد. وقتی ارتباط شما با خداوند مستحکم تر شود از عنایت و توجه ویژه خداوندی بهره مند شده و آرامش خاصی پیدا می کنید و او نیز در امور به شما یاری می رساند.


من به صورت ژنتیکی مبتلا به وسواس هستم می خوام کاری کنم که به فرزندانم منتقل نشود تا بتوانند به خوبی استعدادها و توانایی هایشان را پرورش دهند لطفا من را راهنمایی کنید.

آنچه بیشتر از ژن ها می تواند عامل انتقال وسواس به فرزندان شود رفتارهای پدر و مادر و الگو دهی آنهاست. لذا بدون این که به خود القا کنید وسواس دارید و قابل درمان نیستید سعی کنید در رفع وسواس تلاش کنید. اهمیت زیاد به چک کردن امور و وسایل، نظم، نظافت، آلودگی و بیان کثیف بودن وسایل و یا حتی جزیی بینی در مسایل می تواند موجب شود تا ویژگی جزیی نگری در او تقویت شود و حتی به نوعی وسواس مبتلا شود که شما درگیر آن نیستید. یادتان باشد شما در مقایسه با دیگر مادران نکته سنجی و حساسیت بالاتری دارید لذا تا جایی که امکان دارد آن را کاهش دهید. هرگز فکر نکنید می توانید از انتقال آن به فرزندتان جلوگیری کنید. انتقال یادگیری ها با ظرافت تمام و نا خودآگاه صورت می گیرد.

تعداد مشاهده (105)       نظرات (0)

نظرات کاربران درباره خبر "آیا وسواسی بودن ژنتیکی است؟"


نظرتان را بیان کنید

نام:
پست الکترونیکی:
نظر:
کد بالا را در محل مربوطه وارد نمایید
   

تمامی حقوق متعلق به سازمان مدارس معارف اسلامی می باشد قدرت گرفته از پورتال نما محصول شرکت بهسامان تدبیر